torsdag, april 09, 2009

Tullen...

Lite mer utförligt om mitt tullgenomsläpp då..
Var ju hur nervös som helst att dom skulle tro att jag var smugglare. Vet inte varför jag var det men dom ser liksom inte alls glada ut där dom sitter bakom sina glasburar eller står och blänger på en.
Man fick fylla i två blanketter, och på den ena skulle man kryssa i om man tog med sig något in i landet, typ ätbart. Godis fanns inte som alternativ men det hade jag ju med mig en jättepåse så det skrev jag lite fint jämte. Utifall att liksom.
Får komma fram till glasburen. Söt tullvakt. Alltid nåt.
Tullvakt: Frågor om vad jag ska göra hur länge och med vem.
Jag: Noga repeterad ramsa om efterfrågad information.
Tullvakt: Candy?
Jag: Yes..
Tullvakt: No fruit or food?
Jag: No..
Tullvakt med extremt granskande blick: Enjoy your stay!
Jag springer därifrån.

Till nästa tullvakt.
Och när jag väl kommit dit har jag ju hunnit få jävulsk ångest över min apelsin och vindruvor som jag nu smugglat in i USA. Så jag måste ju naturligtvis, för att jag är dum, tala om det för denna tullvakten.
Jag: I have an orange...
Tullvakt: Ok.. börjar skriva
Jag: Throw it away? Have some grapes as well.. (tyst)
Tullvakt: Don't have to
Jag: And the grapes..?
Tullvakt: You can keep the grapes.. go away now!! (han sa inte det där sista men han tänkte det)

Till nästa tullvakt.
Som läser på lappen.
Tullvakt: Orange?
Jag: Yes..
Tullvakt: Go that way.
Till skillnad från verkligen alla andra som stod i kö till den andra utgången fick jag gå in genom stängda dörrar, in i ett rum fullt med vakter och rullband och säkert hundar oxå men dom såg jag inte. Ingen tog notis till mig.
Jag: Ehrmm.. shall I.. over here.. or.. ?
Blev vänligen visad vilket band jag nu skulle lägga ALLA mina väskor på.
Röntgentjej måttligt intresserad, tittar till på skärmen: Where u from??
Jag: Sweden..
Hon: Ah ok..
Vad såg hon i mina väskor??
Nu var jag iaf på rätt sida tullen!

Inga kommentarer: