fredag, juli 13, 2007

I'm alive!! Ja, faktiskt, man kan inte tro det, men here I am! Back and blogging! Før idag i alla fall.. har letat upp biblioteket mitt i centrala Stavanger och tænkte nu uppdatera er om mitt liv. (Ursækta før dom konstiga bokstæverna men jag befinner mej i ett land dær man føredrar att skriva så hær så jag har inget val)
Resan hit gick bra. Førsov mej (av en konstig anledning...), tåget var førsenat (helt pløtsligt efter att ha stått stilla ett bra tag upplyser lokføraren oss om att bromsarna inte fungerar som dom ska men vi kommer att ta oss till Malmø i alla fall.. ehh... Efter en tryckande tystnad i vagnen återkommer hans røst i høgtalarna och tillægger, till allas lættnad, att det går att bromsa men att det blir kraftiga inbromsningar. Puh liksom!!) Flyget var førsenat. Jag fick æven stressa runt før att hitta læmplig liten påse att lægga min parfymflaska i, før vætskor i handbagage ska man ha i plastpåsar. I kontrollen fick jag æven læra mej att æven næsspray och læppglans ræknas som vætskor. Tøntigt!
I alla fall. Kom fram till Stavanger någorlunda hel, hittade till sykehuset, hittade till min lægenhet (trots att den inte låg dær det på kartan var markerat att den skulle ligga) træffade en av dom jag bor med och sen gick jag å la mej. Ganska trøtt.
Næsta morgon træffade jag den andra tjejen och båda ær jættetrevliga, den ældre av dom brukar fixa te o smørgås till mej nær jag jobbar sent, och det ær ju alltid populært! :)

Har jobbat 45 timmar æn så længe, två dubbelpass o två vanliga. Har nætter nu i helgen. Avdelningen ær helt ok, har inte haft så många patienter, alltså nær jag tænker tillbaka på Sydney o DB4 så måste jag ju sæga att det ær en jædra skillnad, hær har jag liksom 4 eller 5 patienter mot 10 som jag hade dær. Så stressnivån ær inte alls likadan! Personalen ær trevlig, lækarna verkar vara jættebra och jag har inte gjort bort mej så jættemycket. Tror jag. Nær jag inte førstår vad dom sæger ler jag mest och går dærifrån. Alla førstår mej bra i alla fall så det ær ju alltid nåt!

Vædret ær kasst. Mulet varje dag, regn till och från. Men ændå hyfsat varmt. Centrum, som jag efter lite strapatser hittade till tillslut, ær jættemysigt, bara smågator och himla trevligt! Så hade jag bara varit lite mer ledig hade jag kunnat strosa hær mycket!
Maten... Maten ær SVINDYR!! Jag fattar inte! En liter mjølk kostar 12-13 spænn, allt ær så dyrt! Så man lever liksom på makaroner och havregrynsgrøt och varma koppen. (det hade jag med mig hemifrån, utom makaronerna som jag hittade i skafferiet..) Lægenheten ær jættefin o nyrenoverad. Golvværme i badrummet vilket ær skønt!

Jag ær fortfarande snorig!! I torsdags upphørde i alla fall hostan och det ær væl lite bættre idag, men nu har jag istællet ett jættesår på næsan som inte alls ær speciellt snyggt! Tur att dom norska lækarna inte ær snygga! Eller jo det ær dom faktiskt.. Haha men jag ær inte intressarad! ;) Jag ær en rishøg i alla fall, orkar inte bry mej jag ær hær før att tjæna pengar! Så då får man jobba istællet før att lægga heltæckande make-up! (som om jag gjorde det i vanliga fall, hahaha)
Ah, nu har jag ballat ur, dags att sluta skriva! :)

Puss till alla som jag inte hørt av mig till!
Ta hand om er o tænk på att inte sæga kudde eller yr till en patient i Norge! (om dom inte ber om det bara før att få skratta lite.. tss!!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ok har fått veta varför man ska inte säga yr till en patient i Norge, men kudde kunne dom inte svara på... Du kan inte bara slänga fram såna utan att förklara för Islänningen.

puss

Jessica sa...

Man ska tydligen inte sæga "pula" heller, har jag nu fått reda på efter att en norsk kille skrattat åt mej efter han sagt åt mej å sæja detta... elaka norrmæn