onsdag, augusti 06, 2008

Tur att andra tar hand om mitt liv så jag slipper bekymra mej.. Denna gången skulle jag gå till banken för att avsluta ett konto som fanns kvar sedan tomas-tiden. När jag helt plötsligt upptäckte 450000 kr på kontot förstod jag att han börjat använda det igen, kändes inte helt bra att ha tillgång till det. Upplagt för konflikt liksom. I alla fall, inga problem alls. Ända tills den trevlige bankkillen frågade om jag jobbade. ... Ja...? Jo anledningen till att han frågade var för att det kan vara bra att börja tänka på pensionssparande.
Hur tar jag mej ut härifrån utan att han märker det, var min direkta tanke.
- Hur förvaltar du dina pengar idag?
- ......?
- (hjälpsam bankkille) swedbank, amf..?
- ................... alltså jag har verkligen ingen aning.... (brett leende här för att han kanske skulle tänka "hon ser i alla fall snäll ut, om än dum")
- Du vet arbetsgivaren, staten bla bla flera ord jag inte kommer ihåg
- ja... jo.. jag vet att kba eller nåt brukar skicka brev ibland!
- mm... (tankfull tystnad) du vet det där orangea kuvertet som kommer en gång om året?
- ja.. jo jag har fått såna..
- om vi skulle boka in en tid nästa vecka? (vänligt leende)
- ja.. bra idé!


Så nu är det officiellt. Jag måste bli vuxen och engagera mej i min pension. Intressant? Not So Much!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ojoj, jag råkade ut för precis samma sak när jag var inne på banken en gång i början på året! Jag fattade ingenting, eller i alla fall inte mycket, på det där mötet... Mycket prat om risker på olika höjder och annat suspekt. Det klarnade efter några dagar i alla fall så då fixade jag sparandet själv från hemmets trygga vrå.
Hmm, undrar vad som har hänt med värdet sedan dess? Kanske man borde kolla...

/Lina

Anonym sa...

Förstår dig!!!
Det där med pension VILL man helst inte tänka på... och när man SKA tänka på det så begriper man inte!
Jobbigt...