lördag, augusti 12, 2006

Den svenska oasen mitt i Sydney: IKEA! Vilket stalle, vilka mobler!! Bara att fa se den stora IKEA-skylten utanfor var en upplevelse! Nasta hemlangtanattack kom nar jag fick se vad lekhornan hette: The woods of Smaland. (med en ring over a) Det kandes som att komma hem, moblerna har samma svenska namn, i bokhyllorna var det svenska bocker, det ar sa roligt!! Och jag hade onskat sa hett att dom skulle servera samma mat i cafeterian som hemma... och det gjorde dom!!! Svenska kottbullar, brun sas, potatis och lingonsylt! De flesta valde pommes istallet for potatis sag jag, men inte jag! Det var sa gott, smakade precis som hemma!! Kottbullarna hade visserligen en skum form (inte riktigt runda om man sager), men smaken var underbar!! Killen som fatt det tvivelaktiga nojet att ta mig till IKEA (arbetskamrat) tyckte faktiskt oxa att det var gott!
Jag spenderade nagra timmar med att shoppa en Billy bokhylla, ett litet bord, en kladhangare och sa forstas de vanliga ikeagrejerna man liksom alltid lyckas plocka pa sig! Fardigbetalad. Tittar framat. Vad ser jag dar?? Swedish shop!! Sprang (nu ar det svart att springa med dessa ikeakassar pa ryggen, men jag tog mig framat snabbast mojligast) dit och hittar MARABOU MJOLKCHOKLAD!! Det ar ju helt fantastiskt, hade jag vetat detta hade jag tagit mig dit betydligt tidigare!! Jag spenderade alldeles for mycket pengar pa Bilar, Gott o Blandat, choklad forstas, Brio, kopte Daim och lingonsylt till mitt sallskap, jag var sa lycklig!! Svenskt godis!! Dar fanns sill o Kalles kaviar oxa, det ar ju sa bra! Och vad hangde i taket bade dar och inne i affaren?? Kraftskivemanar!! Haha, hemlangat nagon??
Sa underbart, jag ler fortfarande at minnet!

Inga kommentarer: